vuvero verbeter uw vindbaarheid en rendement online

Mijn ervaringen met verkopen via Bol.com

M

Zakelijk verkopen via het Bol partnerplatform is booming. Naar het model van Amazon kun je als ondernemer jouw producten eenvoudig plaatsen op Bol.com. Voor Bol is de meerwaarde duidelijk: per verkocht product pakt het een deel van de marge. Door het aansluiten van derde partijen vindt een consument alle mogelijke producten op één platform. De consumentenfocus in de oriëntatie naar een nieuw product verschuift zo van zoekmachines naar de retailer zelf. Overigens werd Bol recent op de vingers getikt; de informatievoorziening over wie het product eigenlijk verkocht was volgens de ACM niet duidelijk.

Het Bol.com partnerplatform

Voor ondernemers is het partnerplatform van Bol.com een handige manier om hun bereik eenvoudig te vergroten. Door producten via Bol aan te bieden, win je direct aan zichtbaarheid. En dat zonder een grote marketinginvestering te doen. Veel externe verkopers hebben zelfs geen eigen webshop of winkel. Zij bestellen producten op Alibaba en maken gebruik van dropshipping via het pakhuis van Bol.com. ervaring verkopen bolHet is een laagdrempelige manier van verkopen, maar natuurlijk niet zonder risico. Je afhankelijkheid van een andere partij is enorm en de kans om een merk op te bouwen is er eigenlijk niet.

ervaringen verkopen via Bol

Mijn eerste ervaringen zijn overwegend positief. Het proces van registratie en het plaatsen van producten is doodeenvoudig. Ook het verzenden van je orders is erg soepel ingericht. Je selecteert de order, kiest een verzendwijze en laat de pakbon en het etiket (voorzien van frankering) uit de printer rollen. Over alle stappen in het proces is de juiste documentatie te vinden en regelmatig ontvang je een servicemail met actuele tips en informatie. Eens per maand word je uitbetaald en ontvang je een volledig overzicht van gemaakte kosten en uitkering van de opbrengst. Mijn investering is overigens beperkt geweest. Ik wilde vooral het proces van A tot Z leren kennen.

verkopen via Bol: TIPS & valkuilen

Mijn persoonlijke eerste verkoopervaringen zijn overwegend positief geweest. Bijna dagelijks komt er een order binnen. Toch heb ik me op een aantal aspecten verkeken en zou ik een aantal zaken achteraf anders aan hebben gepakt.

`Enkele valkuilen zijn te vermijden met deze tips:

  1. Onderzoek de markt grondig

    Verkopen via Bol betekent anoniem verkopen. De goedkoopste aanbieder pakt de conversie. Je bouwt geen marktaandeel of database op, dus verkopen met verlies is zinloos. Voorkom dat je in een ‘race to the bottom’ belandt. Kies voor een product met weinig of geen concurrentie, of voor een custom made product. Zo kun je uitgaan van je eigen marges en hoef je niet bij te sturen wanneer iemand plotseling onder jouw prijs zakt.

  2. Reken alle kosten goed door

    Maar dan ook echt alle kosten. Wat is inkoopprijs? Wat zijn de vezendkosten naar jou en die naar de consument? Hoe zit het met invoerrechten en aan afhandelingskosten? Koop je in een vreemde valuta in, wat is dan de wisselkoers en welke koersopslag betaal je? Kies je voor eigen logistiek, of verzend je via Bol? Wat betaal je aan verpakkingsmateriaal, en aan inkt en papier voor het printen van pakbonnen? Houd ook rekening met een percentage aan retouren. Per branche en type product zal dit meer of minder gebruikelijk zijn, maar neem retouren hoe dan ook als kostenpost mee.

    Een grote valkuil was voor mij de te betalen commissie. Deze wordt namelijk verrekend over het bedrag inclusief btw, terwijl jij deze natuurlijk afstaat. Ook tricky: verzendzegels koop je zonder btw in, maar over jouw verkoopprijs inclusief verzendkostem vraag je btw.

    Zet je uiteindelijke kostprijs af tegen wat jij verwacht te kunnen vragen. Houd je genoeg marge over en verwacht je je inkoop ook uit te kunnen verkopen? Denk ook na over verkopen in België. Wil je hier andere voorwaarden hanteren, bijvoorbeeld wegens hogere verzendkosten, gebruik dan een tweede account. Uiteindelijk bepaal je je prijs, waarbij je volumekorting kunt bieden. Tijdelijke kortingen kun je met een start- en einddatum invoeren.

  3. Voorzie je producten van alle informatie

    Het duurde even voordat mijn product door de keuring van Bol heen kwam. Heeft je product geen EAN identifier, dan zul je een streepjescode aan moeten vragen. Gebruik een keyword tool om je titel en beschrijving te optimaliseren. Zorg voor duidelijke afbeeldingen die de juiste verwachtingen scheppen. Het liefst van zowel het product op zichzelf als het product in gebruik. Je kunt ook met video’s werken.

  4. Ben klaar voor je eerste sale

    Na goedkeuring van je product, kun je aan de slag. In je verkoopprofiel geef je onder meer aan wat je levertijd is en wat de afmetingen zijn van je verpakking. Je hebt hiermee dus een verwachting geschept en wilt niet overvallen worden door je eerste bestelling. Zelf koos ik voor een levertijd van 24 tot 48 uur. Een 24-uurslevering is veel moeilijker waar te maken. Daarnaast pastte mijn product net in een bubbeltjesenvelop. Het werken met een brievenbuspakket bespaarde me veel ritjes naar het postkantoor.

  5. Monitor je verkoopprestaties

    Naast het bevestigen en verzenden van je bestelling, kun je het partnerplatform ook gebruiken voor het analyseren van jouw bezoekers. Analyes zijn beschikbaar op account- en productniveau. Per dag en week zie je het aantal paginabezoeken en het aantal bestellingen. Een grote afwijking in orders is natuurlijk een onderzoekje waard. Is het aantal paginavertoningen gezakt, of is de conversieratio gedaald? In dat laatste geval kan concurrentie een rol spelen. Onder verkoopanalyse kun je twee periodes eenvoudig tegen elkaar afzetten om de belangrijkste metrics met elkaar te vergelijken.

Met deze tips moet je goed voorbereid aan de slag kunnen gaan om zelf te verkopen via Bol. Wees ten slotte realistisch in je verwachtingen en verwacht geen gouden bergen, zoals sommige online trainingsprogramma’s je beloven. Voor meer ervaringsverhalen verwijs ik je door naar de Facebookgroep ‘ bol.com academy ™’. Maar neem ook veel van deze verhalen en comments met een korrel zout.

Over mij

Justin van Heesch

Freelance online marketeer met 10 jaar ervaring, specialisme in SEA. Ervaren in strategie en uitvoering aan bureau- en klantzijde.

vuvero verbeter uw vindbaarheid en rendement online

Meest recente berichten

Archief

Categorieën