Vuvero Verbeter uw vindbaarheid en rendement online

Google Mijn Bedrijf: je digitale visitekaartje

G

De vermeldingen van jouw fysieke onderneming binnen Google en binnen Google-applicaties als Google Maps beheer je eenvoudig via Google Mijn Bedrijf. Al lange tijd gebruik je Mijn Bedrijf, of ” My Business”, voor het beheren van bijvoorbeeld je contactgegevens. Maar de tool neemt een steeds belangrijkere rol in als het aankomt op met name lokale zichtbaarheid. Google Mijn Bedrijf is niet langer puur functioneel, maar een nieuw marketingkanaal. Maak jij gebruik van alle mogelijkheden?

Google Mijn Bedrijf: een essentiële tool voor lokale marketing

Google Mijn Bedrijf beheren

Stap 1 is natuurlijk de controle nemen over jouw bedrijf. Beheer je de vermelding van jouw bedrijf binnen Google nog niet? Meld je dan aan voor Google Mijn Bedrijf. Je doorloopt een aantal stappen, waarbij je huidige vermeldingen kunt doorzoeken om de controle hiervan op je te nemen, of een nieuwe vermelding aan kunt maken. Om te verifiëren dat jij ook echt bij een bedrijf hoort, ontvang je per post een verificatiecode. Wees er daarom op tijd bij wanneer je vanaf dag 1 optimaal zichtbaar wilt zijn. Naar verluidt kan verificatie ook telefonisch of per e-mail plaatsvinden, zelf heb ik dit nooit meegemaakt.

Je basisgegevens bewerken

Log in bij Mijn Bedrijf en klik in de navigatie, links in beeld, op Informatie. Op deze pagina pas je openingstijden of contactgegevens aan, breid je je dienstenpakket uit en meer. Alle basics dus. Ook je website voer je hier in. Maak gebruik van UTM tagging om klikken uit je profiel te herkennen in Google Analytics. Ook vind je onder Informatie de belangrijkste statistieken van jouw bedrijf, bijvoorbeeld hoe vaak je zichtbaar bent geweest in zoekresultaten.

Wil je je profiel wat meer smoel geven, deel dan foto’s en andere media onder Foto’s. Hier plaats je je omslagfoto, maar ook foto’s en video’s van bijvoorbeeld het interieur van je zaak.

Blijf actueel en deel berichten

Onder Posts kun je updates van je bedrijf delen. Deze zijn zichtbaar voor iedereen die je profiel bekijkt, bijvoorbeeld binnen een Google resultatenpagina. Maar steeds vaker komen deze posts ook naar voren op het “Updates” tabblad van Google Maps. Hier vormt zich bij fanatieke gebruikers een soort tijdlijn met nieuws van plekken waar ja vaak komt, of waarin mogelijk geïnteresseerd bent.

Blijf dus actueel en creëer met regelmaat een nieuw bericht, na een tijdje verdwijnen deze namelijk weer. Google biedt een aantal templates, of je kunt vrijuit een bericht van 300 woorden schrijven. Waar kun je aan denken?

  • Een aanpassing van je menu, uiteraard met een foto van een mooi gerecht.
  • Een actie die alleen de komende week of het aanstaande weekend geldt.
  • Geef een kijkje in je winkel, zet een uniek product in de schijnwerpers.
  • Jouw aanwezigheid op een evenement, of een speciale dag / avond in jouw eigen zaak.
  • Aanpassingen in openingstijden, volgeboekte dagen, etc.
Google Mijn Bedrijf post
Biercafé Gollem’s Proeflokaal maakt gebruik van Mijn Bedrijf posts en verschijnt zo in mijn tijdlijn.

Beantwoord je reviews & berichten

Reviews kunnen je bedrijf absoluut helpen. Bijvoorbeeld omdat een goede score een mooi visitekaartje is, of omdat een review waardevolle informatie bevat ter verbetering van je bedrijfsvoering. `Maar reviews kunnen ook totaal onredelijk zijn, van een zure concurrent afkomstig zijn of zelfs geen betrekking hebben op jouw bedrijf.

Het beheren van deze reviews doe je onder Reviews:

  • Beantwoord beoordelingen. Bedank gebruikers voor hun recensie of deel een inhoudelijke reactie. Houd er rekening mee dat reageren op een reactie niet mogelijk is, dus zorg voor een sluitend antwoord.
  • Klik op de 3 puntjes naast een review en markeer deze als ongepast wanneer hier aanleiding toe is. Geef aan waarom deze review niet op jouw pagina thuishoort en stuur je verzoek in. Overigens kun je dit laatste ook regelen via de losstaande Beheer mijn reviews tool.
  • Ben je op zoek naar meer reviews? Deel dan een link met je klanten en vraag hen een beoordeling te schrijven.

Onder Berichten kun je middels een chatfunctie direct contact hebben met klanten. Een vrij nieuwe feature die wel steeds meer zichtbaarheid lijkt te winnen en dus ook vaker gebruikt zal worden door prospects en klanten.

Download de Mijn Bedrijf app voor Android of iOS om push notificaties te ontvangen wanneer je een recensie of bericht ontvangt. Zo is jouw reactie geen mosterd na de maaltijd.

Monitor je prestaties

Last but not least: onder Inzichten vind je veel waardevolle statistieken over interactie met jouw Mijn Bedrijf profiel. Op welke manier werd er naar jouw bedrijf gezocht? Hoe vaak werd je website bezocht, of werd de route naar jouw locatie opgevraagd? Hoe vaak ben je vanuit jouw vermelding gebeld? Hoe was de interactie met jouw gedeelde foto’s? Volg vooral de ontwikkeling over de maanden heen om een goed beeld te kijken van de trend per statistiek.

Allemaal inzichten waarmee je jouw Mijn Bedrijf vermelding naar een hoger niveau tilt, en dus ook meer klanten binnenhaalt.

Over mij

Justin van Heesch

Freelance online marketeer met 10 jaar ervaring, specialisme in SEA. Ervaren in strategie en uitvoering aan bureau- en klantzijde.

Vuvero Verbeter uw vindbaarheid en rendement online

Recente berichten

Archieven

Categorieën