Vuvero Verbeter uw vindbaarheid en rendement online

Online marketing uitbesteden: bureau of freelancer?

O

Veel bedrijven zijn op zoek naar externe expertise op het vlak van online marketing. Bijvoorbeeld omdat een fulltimer niet haalbaar is, specialistische kennis ontbreekt of er een flexibele schil nodig is rond vast personeel. Een vraag die mij veel gesteld wordt, is wat ik zelf zou adviseren: werken met een online marketing bureau of een freelancer? 

Deze vraag is voor mij niet helemaal objectief te beantwoorden, omdat ik zelf als freelancer actief ben. Toch ben ik ook ervaren vanuit een vast dienstverband bij een online marketing bureau en heb ik zelf vanaf de klantzijde gewerkt met zowel bureaus als freelancers. Ieder voordeel van de ene optie kun je benoemen als nadeel van het alternatief, daarom benoem ik in dit artikel vooral een aantal overwegingen.

Kosten

Iedereen kijkt naar het kostenplaatje. Het beoordelen van de prijs van een aangeboden dienstverlening kent veel valkuilen. Uiteindelijk draait het maar om één ding: wat krijg je terug voor wat je betaalt? Focus daarom niet teveel op een uurtarief. Ook het aantal uren dat gemaakt wordt én de kwaliteit van wat er geleverd wordt, bepalen immers je rendement. 

Wil je toch gaan vergelijken op prijs, dan zal een freelancer vaak goedkoper uit de bus komen dan een bureau. En dat is zeer verklaarbaar. Ten eerste kent een bureau meer overheadkosten. Denk aan de huur van vastgoed of niet declarabele uren vanuit bijvoorbeeld sales- of HR-functies. Daarnaast krijgt een freelancer alleen betaald voor gemaakte uren, daar waar een bureau personeel ook uren moet uitbetalen die niet ingevuld zijn. 

Kritisch zijn op kosten is logisch, maar wees realistisch en besef dat een opvallend laag prijskaartje samen kan hangen met ondermaatse kwaliteit. 

Flexibiliteit

Zeker voor start-ups of bedrijven die voor het eerst hun online marketing uitbesteden, kan het ingewikkeld zijn de precieze behoeften duidelijk in kaart te brengen. Daarnaast is het op voorhand moeilijk te voorspellen hoe jouw behoefte er over een half jaar uitziet. Wil je opschalen, afschalen of misschien uitbreiden in de breedte van de dienstverlening? 

Neem deze overwegingen zeker mee:

  • Freelancers zijn vaak meer flexibel in korte termijn samenwerkingen met een zeer korte opzegtermijn. En simpele, snel getekende contracten.
  • Bureaus hebben vaak meerdere specialisten op één domein in dienst en lopen dus minder snel tegen hun maximale capaciteit aan wanneer jouw specialist zijn of haar agenda vol zit. 
  • Wil jij bijvoorbeeld je SEA uitbesteden en komt daar op een later moment SEO bij, dan zal het bureau waarschijnlijk beide specialismes kunnen bieden. Kies je voor een freelancer, kijk dan goed naar het netwerk waar deze specialist gebruik van maakt. In sommige gevallen zul je werkzaamheden over verschillende partijen moeten verdelen, en is het de vraag of de onderling afstemming in orde is. 

Contactpersoon

Eén voordeel van het werken met een freelancer benoem ik graag. Besteed je je online marketing uit, dan koop je in principe gewoon kennis en tijd van een specialist in. Je zult merken: de ene specialist is de andere niet.

Mogelijke scenario’s wanneer je werkt met een bureau: 

  • Kleinere klanten worden bij grote bureaus vaak aan junior specialisten toegewezen. Je werkt dan met een ‘grote naam’, maar wordt eigenlijk geholpen door iemand met beperkte kennis en ervaring. 
  • Werk je een tijdje prettig samen met een contact aan bureau-zijde, dan zul je altijd zien dat deze persoon wisselt van klanten of het bedrijf verlaat. Wie er dan voor terugkomt, is altijd maar de vraag. En hoe goed is de geschiedenis van de campagnes en zijn de insights van jouw bedrijf eigenlijk overgedragen?
  • En dan is er nog de wisselwerking tussen een specialist en een accountmanager. Wie is nu eigenlijk verantwoordelijk voor wat, en hoe is hun afstemming?  

Veel van mijn klanten kiezen heel bewust voor een freelancer. Zij werken op die manier al jarenlang met dezelfde persoon, die op de hoogte is van alle ins en outs van zowel hun onderneming als de beheerde campagnes. Mis ik belangrijke overwegingen? Ik hoor het graag!

Over mij

Justin van Heesch

Freelance online marketeer met 10 jaar ervaring, specialisme in SEA. Ervaren in strategie en uitvoering aan bureau- en klantzijde.

Vuvero Verbeter uw vindbaarheid en rendement online

Recente berichten

Archieven

Categorieën